18.11.07

"CULORILE TIMPULUI" -expozitie de fotografii

Theo Raileanu :expozitie de fotografii

La intrare,m-a intimpinat cu acelasi zambet cald si minunate vorbe de bun venit directoarea institutului,D-na M.Axinciuc

Am pasit in mijlocul salii.

De jur imprejur,atarnate pe pereti,intr-o uniformitate de dimenisiuni si de prezentare 35 de fotografii… Am incercat sa-mi traduc impresile vizuale. Arta fotografica ,m-am gandit intai,adevarata arta fotografica de calitate . Apoi ,mi-am zis : sau detalii specifice unui cult,unor lacase de cult.dar am zarit imediat reflectate in aceste fotografii,semne cunoscute, cunoscute si traite atat de intens in copilarie si tinerete..Am recunoscut culorile pajistilor,capetele cornorate ale berbecilor,auriul icoanelor si modelele grafice ale atator picturi bisericesti

Deodata am inteles.

Ceea ce vedeam eu era un tot, un tot al tuturor acestor impresii ,erau "Culorile Timpului " cum inspirit si-a intitulat artisul seria de fotografii. M-am apropiat ,am vazut si am inteles tablou cu tablou,poza cu poza ,imagine cu imagine, Caci nu era numai o suita de poze,fiecare din ele -un tablou artistic de sine statator. Imagini prinse in sinagogile din nordul Moldovei… Imagini reusite de artistul fotograf Theo Raileanu Imagini ale spendorii artistice,imagini ale detaliului minutios al Sinagogilor si al interactiunii artistului care le-a creeat cu doua puncte de reazem solide, amandoua la fel de importante pentru el .Ierusalimul ca centru irevocabil a trairii evreiesti si influenta mediului autohton in care le-a realizat. Imagini ale sinagogilor din nordul Moldovei,la fel de impresionante si nemuritoare ca si picturile murale al manastirilor din regiune

Nu este de loc usor sa prinzi in imagini aceasta varietate de trairi si sentimente,credinta insasi. Theo Raileanu reuseste,reuseste pentru ca are ochiul artistului si inima celui ce intelege si simte ce vede. Rzultatul este benefic si iubitorul de frumos are parte de un regal artistic,inca unul relizat de Institutul Cultural Roman din Tel Aviv. In prezenta ambasadorului Romaniei in Israel,in prezenta presedintelui HOR din Haifa d-l Ranish,neobosit in a incuraja si sutine asemena proiecte. Caci suita de imagini sunt rezultatul unui proiect ai al colaborarii cu Universitatea Bar-Ilan, departamentul de arta iudaica. Astept cu nerabdare strangerea acestor minunate imagini ale lui Theo ,intr-un album.
Caci "Culorile timpului" descoperite de el sunt la fel de minunate azi ca si acum cateva sute de ani…!!

Niciun comentariu: